“Het leven zelf heeft geen antwoorden, alleen maar vragen. Uit de vragen komen geen antwoorden, maar verhalen”
Voor mij was dit een prachtig inzicht uit het boek ‘De getemde man’ van Babbah Tarawaly. Zijn verhaal gaat over opgroeien als jongen in Sierra Leone, en volwassen worden als man in Nederland. Zijn migratie – van de ene cultuur naar de andere – leidde tot de vraag: wat betekent het eigenlijk om man te zijn? Deze vraag is universeel, actueel en natuurlijk net zo relevant als de vraag: wat betekent het om vrouw te zijn? Ikzelf heb hier geen antwoord op. Maar zoals Babbah wijselijk benadrukt: het leven gaat mij ook geen antwoord geven. De kunst is echter ontvankelijk te zijn voor de verhalen – over levensvragen – die de nodige wijsheid bieden.
Ik denk dat wanneer we ‘zoekende zijn’ naar onze identiteit verhalen ons nieuwe antwoorden geven. En dan bedoel ik niet de stories op Instagram of TikTok. We weten dat veel jongeren dat juist wèl doen en daarmee aansprekende antwoorden krijgen van influencers, over bijvoorbeeld masculiniteit. Dit thema leeft enorm onder jongens, dat merken we ook in onze trainingen. In de ‘helden-opdracht’ staat Andrew Tate vaak in de de top 10 van meeste genoemde helden van ‘de boys’. Want ze willen net als hem uit de matrix stappen en ‘de feminisering’ een halt toe roepen.
Het is begrijpelijk en belangrijk dat jongeren een eigen visie vormen over man-zijn, vrouw-zijn en mens-zijn. Hierdoor kunnen ze ontsnappen uit de hokjes en verwachtingen die wij hun bewust of onbewust meegeven. Wat wij ze echter in hun vorming kunnen meegeven is een grote diversiteit aan verhalen, in diverse vormen. Films, documentaires, mythes, overleveringen, biografieën, boeken, theater, spoken word, muziek of kunst. De film The Danish Girl gaf mij een compleet ander beeld over transgender zijn. Na het lezen van het boek ‘Things fall apart’ van Chinua Achebe voelde ik een enorme empathie voor de traditionele, patriarchische man.
Ook de trainingen die we met Ollie ontwikkelen zoeken we steeds meer naar verhalen die verdieping geven aan bepaalde thema’s of levensvragen. De documentaire Champ van Cassandra Offenberg is voor ons een prachtig voorbeeld om met jongeren de vraag ‘wat ga ik doen in mijn leven?’ in te leiden. Ik geloof daarom dat het belangrijk is om in ons werk met jongeren verhalen te blijven lezen, te blijven delen, te blijven maken én te blijven verzamelen.
Wijsheid komt immers met de jaren en verhalen ;-).
Chudi Uzozie
Chief of Culture @ Ollie