Van student naar zinzoeker

Van student naar zinzoeker: het nieuwe paradigma in onderwijsmotivatie

Het is geen geheim dat wij van Ollie pleiten voor een klimaat waarin bewustzijn en aandacht voor de zin van het leven een centrale rol spelen. Als fundament voor echte, intrinsieke motivatie en omdat een getraind moreel kompas jongeren helpt om vanuit hun geweten te navigeren – en dat komt in deze polariserende samenleving goed van pas!

De zoektocht naar de zin van het leven is een diep menselijk proces dat verweven zou moeten zijn met de missie van elke onderwijsinstelling. De rol van docenten, schoolleiders en bestuurders is in deze context tweeledig: enerzijds het creëren van een onderwijsomgeving waarin reflectie op de zin van het leven wordt gestimuleerd, en anderzijds het dienen als rolmodellen door zelf deze waarden uit te dragen. Wat laat je eigenlijk van jezelf zien dat jongeren of collega’s kan inspireren om op zoek te gaan?

Het integreren van de zin van het leven in het curriculum vereist een meer holistische benadering. Daar wordt helaas vaak nog lacherig over gedaan – en dat is jammer – want we zien dat een holistische, minder prestatiegerichte benadering, wel degelijk nodig is (en werkt). Voorbeelden hiervan zijn:

  • Journalen: Creëer een routine waarbij jongeren regelmatig reflecteren in een persoonlijk dagboek.
  • Levensverhalen: Laat hen verhalen van invloedrijke personen bestuderen en presenteren die betekenis hebben gevonden in hun leven en werk.
  • Workshops geven: Organiseer workshops waarin leerlingen en studenten aan elkaar hun eigen waarden en levensdoelen presenteren.
  • MDT: Door jongeren te betrekken bij dienstverleningsactiviteiten, leren ze verantwoordelijkheid te nemen en zien ze het belang van hun bijdrage aan de samenleving (Maatschappelijke diensttijd).
  • Visionboard: Laat jongeren visionboards maken waarop ze afbeeldingen en woorden plaatsen die hun hoop, dromen en doelen voor de toekomst weergeven.

Het zijn een aantal voorbeelden uit (onze) praktijk. Deze voorbeelden hebben wij uitgewerkt in opdrachtkaarten en lesbrieven voor onze trainers. Wil je hier als docent ook gebruik van maken? Stuur ons dan even een mailtje en we sturen een Ollie envelop vol met inspiratie. Giving back, weet je nog?

To wrap it up. Wanneer jongeren de kans krijgen om de zin van hun leven te onderzoeken, ontwikkelen zij een dieper begrip van zichzelf en hun plaats in de wereld. Dit leidt tot een natuurlijkere vorm van motivatie die verder gaat dan externe beloningen of prestatiedruk. Voor de student om deze zoektocht echt aan te gaan, voor de docent om hen een spiegel voor te houden en de schoolleider die hier ruimte voor schept en zelf het goede voorbeeld geeft. Dat het uiteindelijk ook de cijfers gunstig gaat beïnvloeden is natuurlijk mooi meegenomen, maar dan moet het wel echt goed de kans krijgen. En dat is hard werken.

Foto van Benjamin Veenstra

Benjamin Veenstra

Chief of Business @ Ollie